Sinterklaasje Bonne Bonne Bonne… - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Sinterklaasje Bonne Bonne Bonne… - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Sinterklaasje Bonne Bonne Bonne…

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

10 December 2013 | Ghana, Tamale

Na een heerlijk weekend vol hippo’s, boomhutten en pech weer tijd om het ‘dagelijkse’ leventje in Tamale weer op te pakken. De tentamens staan voor de deur en uiteraard gaat dit op zijn Ghanees. Wij Nederlanders zouden alles in de puntjes verzorgd hebben. Papier voor de tentamens klaarleggen, de tentamens liggen al een week uitgeprint klaar en iedereen is op tijd voor het tentamen. Hier gaat het net even een tikkeltje anders. Leerlingen worden er nog even op uitgestuurd, omdat het papier o was en dan word het toch behoorlijk moeilijk om een tentamen te maken. De tentamens moeten nog geprint worden, waarom een week eerder voorbereiden als het ook de dag zelf kan.. Dan beginnen we toch wat later aan het tentamen, kan allemaal, haha! Voor ons was het een erg rustig weekje… tijd genoeg voor mij om aan mijn verslagen te werken, want ja ook al lijkt het of het hier lang leve de lol is (wat het voor het grootste deel ook wel is) moet ook toch ook echt mijn deadlines halen.

Deze week dus druk met school, school en nog eens school. Toch wat tijd vrij gehouden om te shoppen voor sinterklaas cadeaus en nog even bij Mama Suweiba langs geweest, die Big Momma knuffels die mis ik tenslotte wel. Woensdag groot nieuws in de compounds.. HET POEPVELD IS AFGEBRAND! Niks meer van over, ja paar takjes maar daar kun je je niet makkelijk meer achter verschuiven. Kortom Ik had al geen pprivacy in de compound zelf en nu is zelfs de mogelijkheid om me tussen het riet en het hoge gras te verschuilen tijdens mijn grote behoefte ook verdwenen. Fijn lekker mijn opvallende salaminga reet in de schijnwerpers, maarja…

Donderdag 5 december. Jeeeej Sinterklaas is jarig! Al moet ik zeggen dat ik totaal geen gevoel heb dat het december is met temperaturen van rond de 35 graden. Laat staan dat ik het idee heb dat het sinterklaas is, alhoewel helpen de vele zwarte pieten wel om aan het idee van sinterklaas te wennen. Het was de laatste dag van de tentamens, dus de kinders hebben de rest van de tijd lekker kunnen spelen. Ik heb echter een leuk interview gehouden met Mariam, het snoepvrouwtje van het schooltje over de cultuur, het geloof en de andere eetgewoontes. Een opdracht voor school, maar erg leuk om zo meer te weten te komen over de Ghanese cultuur en de vele verschillen tussen onze culturen. In de middag even een relaxmomentje en lekker een filmpje gekeken. In de avond was het dan zover… Tijd voor het dobbelstenen spel! De hele middag al sinterklaasliedjes geluisterd om meer in de sfeer te komen. Iedereen had twee cadeautjes gekocht en iets gepakt uit de koffer wat die weg wilde doen. We hadden zelfs pepernoten en warme chocolademelk, zoals bij een echte sinterklaas avond hoort. Het spel was erg leuk. Lekker klieren en mensen pesten door cadeaus af te pakken en te wisselen. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan met een Gietertje (wat hier gebruikt wordt om je kont en voeten af te spoelen als je van het poepveld terug komt.. Altijd handig ^^! Gietertje was gevuld met allerlei lekkers… Daarnaast nog het boek ‘Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus’ kunnen bemachtigen. Kan nooit kwaad wie weet ga ik dan toch nog de mannelijke geslacht begrijpen:P. Al schat ik die kans klein, haha! Eenmaal terug na het leuke avondje werd ik verwelkomd door een mega kikker die voor mijn deur van het hutje zat.. Lekker dan! Gelukkig sprong die weg toen ik de deur open deed. Ik was op het idee gekomen om in de compound in elke slipper van mijn familieleden een cadeautje te doen. Shafa zag ik opeens nog rondwandelen en heb haar toen maar om hulp gevraagd, aangezien ik niet wist wie welke slipper had. Voor Memenatu, Shafawu, Salamatu en Hadijah een leuke ketting in de slipper gestopt, Voor Salaam een boekje met kleurplaten en een stuiterbal, Voor kleine shakira een knuffeltje, voor lukman biscuits, Vooor mijn gastmoeder Amina wattenstaafjes en een kam en voor mijn gastpapa paar zakjes cup a soup en biscuits. Nu maar hopen op een blije verrassing in de ochtend als ze wakker worden!

Vrijdag 6 december was ik vrij. Er was hier farmersday een speciale dag voor boeren die natuurlijk gevierd word door iedereen, want wie wil nou geen dag vrij. Lekker kunnen blijven liggen op bed tot ik werd geroepen door Memenatu die een zakje cup a soup in haar hand had en zich afvroeg hoe het werkte. Hup uit bed, benieuwd naar hun reacties. Vaders had de cup a soup al in zijn mok gedaan en vroeg zich af of het lekker was met brood. (normaal gesproken ontbijten ze hier met brood gedoopt in thee), dus uiteraard een hele verbetering qua smaak door het in een lekker soepje te dopen. Het hele gezin mocht proeven en allemaal vonden ze het erg lekker. Salaam was al druk aan het tekenen, de meiden hadden hun kettingen om en kleine Shakira was in de weer met haar knuffeltje. Nieuwsgierig naar de reden voor de verrassing heb ik ze verteld over het sinterklaasfeest in NL. Grappig dat ze dat vonden! Erg leuk om te zien dat ze blij waren met hun cadeautjes! Eindelijk heb ik eens sinterklaasje uit kunnen hangen. In de middag bij de lodge geluncht en gewerkt aan mijn verslag. In de avond was het de bedoeling te kijken bij de cultural dance, maar dit ging niet door. Toen moest ik afscheid nemen van Wiljo, Bennetje en Esther. Na 3 maanden op elkaar lip gezeten te hebben met Ben en Esther gaan ze nu gewoon alweer weg. Best kut, aangezien Esther echt wel mijn maatje hier was geworden. Samen in het gezin bij Suweiba gezeten, buufjes in de compound en zat roddels, grappige en moeilijke momenten hebben we beleefd. Als afscheid even wat poepveld foto’s gemaakt, hahaha! Helaas die ga ik niet plaatsen op het internet mijn baas zou ze maar te zien krijgen, daar gaat mijn brave reputatie :P . Het weekend was rustig! Wat geshopt voor souvenirs, bij het zwembad gehangen en heerlijk gegeten bij een soort pizza house. Hoe is het daar? Zware storm overleefd, haha! Geniet van de koud, dan doe ik dat hier ook van de hitte, hahaha!

Xxxx
Angela

  • 10 December 2013 - 19:42

    OPA:

    Hoy Angela .

    Zo zie je maar weer dat ik de eerste ben die je verslag leest,en je moet geluk wensen dat je niet op het poep veldje zat toen het in de fik vloog anders had je mooi je vod verbrand ,maar als je boven in een boom zit als een aap valt een rooie vod ook niet op.Dus je moet nog even goed aan de slag de laatste weken maar je komt er wel door dat weet ik zeker.Neem nou je inzet voor de flora en fauna in het land,door bemesting en verdelging zette je dat mooi naar je hand.Ook je omgang met de kinderen was geweldig je wist ze gelukkig te maken zonder dure i pod of tablet maar met een gewoon ballonetje en wat liefde petje af voor jou.En dan wens ik je nu fijne feest dagen,en veel plezier met je vriend,en denk er om als je je vriend ziet deze keer niet MEPPEN. Groetjes van je OPA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 20402

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: