Weekendje vol Hippo’s, platte banden en lege accu’ - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Weekendje vol Hippo’s, platte banden en lege accu’ - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Weekendje vol Hippo’s, platte banden en lege accu’

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

02 December 2013 | Ghana, Tamale

Deze week druk met school. Zo moet ik twee extra opdrachten (complete verslagen) doen binnen 4 weken.. School snapt niet dat het fijner zou zijn om dit eerder te weten, zodat je een ruimere planning kan maken en eventuele stroomuitval of slechte internetverbinding geen reden kan zijn voor een gemiste deadline. Kortom beetje stressen, want de adviezen in de keuken, de voedingslessen en de tussentijdse verslagen gaan ook gewoon door. Maarjaaa, dat is het leven van een student=P. Komende periode even hard bikkelen, dan kerst vieren en dan vakantie vieren=D. Donderdag 29 november weer een voedingsles aan High school year one gegeven. Over ‘the need of drinking water’, dit keer ook met een experiment erbij. Drie bekertjes, waarvan 1 met water, 1 met suikeroplossing en een met een zoutoplossing. Aan de leerlingen de taak uit te vinden wat wat is. Geweldig vonden ze dat om te doen, kinderen hier vinden het echt leuk om bezig te zijn en mee te mogen denken. Thuis zijn we dat gewend, maar hier is het niet zo normaal…
Vrijdag had ik al weekend, want we gingen op trip naar Wa en Wechiau. Op reis naar de hippo’s en de boomhut om in te slapen! We gaan met alle vrijwilligers (op dit moment zijn dat Esther, Ben, Sem, Loes, Mirte, Malou, Lenneke, Eelkje, Diede, Wiljo en ik), Bash en de driver Majid. Busje vol en het voelde weer net alsof ik tien was op weg voor een schoolreisje. Het was een 7 urige busreis naar Wechiau. We hebben even gestopt in Damango om te lunchen. Het is inmiddels Hammatan (herfst) in Ghana en de mensen vinden het hier koud. Laat ik even uitleggen wat de Hammatan precies is, want eht is geen herfst zoals wij die kennen. Om precies te zijn is het hier elke dag rond de 40 graden en het word alleen maar heter, maar in deze periode van de hammatan komt de wind uit de sahara opzetten. Dit windje is voor ons salaminga’s geweldig, want zo is het stukken beter om vol te houden.. Maar voor de Ghanezen word het tijd om de winterjassen, truien en mutsen uit de ‘kast’ te halen (dit is geen grapje). Zo zagen we tijdens het lunchen ook twee Ghanezen die helemaal ingepakt rondliepen, vraag me af of ze in Nederland spontaan bevriezen.. als ze dit al koud vinden… maarja heerlijk geluncht en tijd voor het volgende deel van de reis.

Eenmaal aangekomen in Wechiau hebben we onze overheerlijke uitgebreide maaltijd bereid een broodje knakworst en hebben we nog een tijdje zitten weerwolven (Hehe word er goed in, Imke als ik terug ben WEERWOLVEN^^, ik snap het nu! Finally). Toen werd het tijd om onze spullen te pakken en richting de boomhut te verhuizen. Geweldig, een echte boomhut, een platform van verrot hout en gaten.. hopende dat je op de goede plank staat en er niet doorheen zakt. Ik heb heerlijk geslapen, maar ik was ook echt weer gebroken, want die planken waar ik op lig in de compound voelden de nacht ervoor bizar hard aan.. dusja een andere slaapplek doet al gauw wonderen. Het was vrij koud, de avond ervoor zaten we Bash nog uit te lachen dat hij als een Michelin poppetje met dikke trui en al ging slapen, zo werden wij rillend van de kou wakker. Zaterdagochtend werd eht tijd om op jacht te gaan naar de hippo’s. We zaten nog geen 5 minuten in de kano en toen hadden we ze al gespot. Super gaaf gewoon, echt echte hippo’s die gewoon aan het zwemmen zijn, in het wild, op nog geen twintig meter afstand (kan iets meer zijn, ik ben slecht in schatten). Dat is wat anders dan hippo’s achter de tralies in een kooitje, zoals in blijdorp. Behoorlijk onder de indruk van de hippo’s zo zagen we een gezinnetje van Vader Hippo, mama hippo en een mini hippootje=D. Na wat achtergrondinformatie over Hippo’s gingen we (de Ghanees achter in de kano) de black volta over peddelen naar Burkina Faso. Opeens kwam er echt heel onverwacht en vrij dichtbij een Hippo naar boven. De algemene houding van een Ghanees, lekker poco poco en redelijk lui en langzaam ging opeens peddelen als een malle en in no time waren we in Burkina Faso. Even een flinke adrenaline kick en uiteindelijk toch blij dat ik waar op de grond stond zonder aangevallen te zijn door hippo’s. In de middag zijn we naar Wa gegaan om te tanken en hebben we heerlijk gegeten bij Mummy’s kitchen. Toen weer twee uur terug hobbelend naar Wechiau om te eten en de Cultural dance experience mee te maken. Kampvuurtje erbij en de lokale bewoners dansen, ook wij hebben een kleine poging gewaagd om mee te doen, maar je word vierkant uitgelachen. Vrij logisch, want hoe ze hier kunnen dansen blijft ongelooflijk! Na de dance experience werd het tijd om weer te gaan slapen, dit keer geen boomhut, maar gewoon buiten onder de sterrenhemel.
Zondagochtend 1 december alweer. Normaal gesproken de maand van Sinterklaas, kerst, oud en nieuw en koud weer. Dit jaar een maand van warm weer, non-stop zwarte pieten om me heen, deadlines en tsjaa de plannen voor kerst en oud en nieuw zijn nog redelijk onbekend…=P Het werd tijd om weer terug te gaan naar Tamale. De reis duurde echter wat langer dan verwacht.. Zo begonnen we met opstartproblemen.. Accu leeg! Shit, moest de gids eerst een auto uit Wechiau zien te regelen en dat op Ghanees tempo dus dat duurde wel eventjes. Uiteindelijk gelukt.. tijdens de rit was er een auto van de weg geraakt, omdat een wiel er af was gevallen. Bash en Majid schoten hem te hulp en zo heb ik weer eens kunnen zien hoe je banden moet verwisselen.. Geslaagd, de man kon weer verder rijden nog geen uur later hoorden we een sissend geluid. Snel de auto stopgezet en wat bleek.. een platte band. Gelukkig zijn Ghanezen hier heel handig in (niet gek, want het komt hier non-stop voor met al die slechte wegen) en waren we binnen een half uur weer aan het rijden. Nog geen twintig minuten later reden we langs een plek waar nog geen vijf minuten geleden een mega ongeluk gebeurd was. Een botsing tussen een bus en een personenauto. Bus was compleet van de weggeraakt en tsjaa van de personenauto en de inzittenden was niks meer over. Behoorlijk heftig en in shock reden we verder. Op deze momenten besef je dat je deel uitmaakt van het gevaarlijke verkeer hierzo en dat we ontzettende mazzel hebben dat de trips goed gaan. Ik was dan ook weer blij om weer in Tamale te zijn. We hebben nog even gebunkerd bij Swad en toen ben ik lekker gaan slapen in mijn eigen vertrouwde hutje in de compound.

Xxx
Angela

  • 02 December 2013 - 16:36

    Papa:

    Hoi schatje,
    Goed om te horen dat je deze avonturen ook weer hebt overleeft. Nog even en een safari hoef je niet meer te ondernemen. Je maakt mij wel steeds enthousiaster om wildlife in Afrika te gaan ondernemen, echter je moeder zal er steeds minder zin in hebben als ze je verhalen leest. Ook het reizen daar zijn echte belevenissen die meer op overlevingstochten lijken. Ook je autokennis neemt zelfs toe, dus dat is mooi meegenomen als je zelf in de toekomst eens met een pechgevalletje komt te staan. Nog even knallen met je schoolverslagen, het is tenslotte niet altijd vakantie voor je, dan kan je gaan relaxen met Paul. Geniet ervan want voor je het weet ben je weer een Nederlandse Ghanees die zich in de vrieskou van Nederland zit.

    Pas goed op jezelf en blijf gezond!!!

    Xxx
    Papa

  • 02 December 2013 - 16:57

    Imke:

    Klinkt echt als een super weekend! Wilde Hippo's! Gaaf om ze van zo dichtbij te kunnen zien, zonder dat ze in een kooitje zitten. Maar ik snap je angst als er eentje plotseling boven water komt, veel te dicht bij je bootje in de buurt!

    Succes deze maand met je school verslagen!

    Nog maar 7 weekjes en dan ben je weer thuis!

    xxxxx

  • 02 December 2013 - 17:25

    Ellis:

    Wauw.... jullie hebben wel Hippo's gezien!!
    Het klinkt als een geweldig weekend, heel anders dan het weekend dat wij in Wechiau hebben gehad een tijdje geleden.
    Ik hoorde van Bash dat jullie heen zouden gaan en hij hoopte ditmaal wel hippo's te zien, en da's dus gelukt.
    Nu weer hard aan het werk en de studie :-)

    Geniet nog even van de "kou" in Ghana want hier in Nederland begint het nu echt koud te worden en voor je 't weet ben je weer terug .

    Groeten aan iedereen
    Ellis

  • 02 December 2013 - 17:38

    Miranda:

    Hoi Angela,
    Wat een belevenissen weer (denk dat ik me maar in Paul zijn koffer verstop)!! Maar daar zullen jullie niet blij mee zijn ;). En de foto's zijn ook heel leuk om te zien. Succes met je schoolverslagen en nog veel plezier!!

    Groetjes uit huize Oosterling
    Xx

  • 02 December 2013 - 18:37

    Maartje:

    Ik wil ook een krokodil zien en een hippo familie...
    Maar ik mag niet van ramon...haha.Ik ben super onder de indruk
    van je belevenissen. Je bent goed bezig. xxmaart.

  • 02 December 2013 - 19:11

    Renate:

    Hoi die Angela, wat leuk dat jullie weekend Wa wel geslaagd was, was bij ons wel anders. Hoe was het traditionele dansen, hebben wij gemist. Wij hadden toen onderweg ook zelf bijna een ongeluk omdat Bash te snel reed en in een slip kwam, gelukkig liep dat goed af. Niet teveel stressen hoor anders vergeet je te genieten. Liefs Renate

  • 02 December 2013 - 22:58

    OPA:

    Hoy Angela.

    Ik begin me langzaam zorgen te maken wat deze stage opgeleverd heeft en wat je geleerd hebt,behalve het plat meppen van kakkerlakken.het vermorselen van muizen,het bemesten van land op natuurlijke wijze,het wegslikken van voedsel zonder te genieten van de smaak,en nu ga je ook nog boven in een boom zitten zouden we dan toch afstammen van de apen?volgens mij zijn we door jou weer helemaal bij af,bedankt voor je bijdrage aan de maatschappij.Maar ik kan je wel vertellen dat ik geweldig trots ben op mijn kleindochter in Ghana. Groetjes van je OPA.

  • 02 December 2013 - 23:28

    Mams:

    Meissie, ik ben blij dat je een geweldig weekend hebt gehad. De foto's zijn schitterend en ik wil ook wel in een boomhut slapen en hippoos zien hoor ik wil echter alleen de leuke dingen geen malaria, scheiterij en ook geen insecten brr. Alles op zijn tijd he maar nu weer ff bikkelen en niet stressen is nergens voor nodig zolang je maar back- up maakt hihi. De laatste loodjes zet hem op, als het werk gedaan is kun je lekker gaan genieten van je vakantie met Paul. Xxx mams

  • 04 December 2013 - 11:06

    Evelyn:

    Leuk verslag Angela, en wat had ik er graag bij willen zijn.
    Ik ben blij dat jullie allemaal heelhuids in Tamale terug zijn, want inderdaad, dat verkeer daar......
    Ik ben inmiddels weer thuis in het koude Nederland. Het is fijn om iedereen weer te zien , maar ik heb nog wel tijd nodig om te aclimatiseren.
    Doe de groeten aan iedereen en een fijne sinterklaas met zn allen, morgen.
    Ik blijf jullie belevenissen volgen.

    Gr. Evelyn

  • 07 December 2013 - 20:14

    Leo & Gerda:

    Hallo angela,
    ik ben dit jaar niet zo lief geweest want Sinterklaas heeft helemaal niets gebracht, maar wij Gerda en ik hopen dat jij wel in het zonnnetje bent gezet door die oude man met zijn pieten.
    Wij kijken nu uit naar Kerst in koude temperaturen, het zal voor jouw wel vreemd zijn om deze dagen door te brengen in een heel andere omgeving en hogere temperaturen.
    Zoals uit je reisverslagen blijkt heb je het wel fijn met de collega's daar.
    Nog even volhouden hoor en graag tot een volgend bericht van jouw.
    Met een kus en knuffel uit Arnhem van Le en Ger wensen we je nog een hele fijne tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 20404

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: