Middeleeuwse heksenjachten, Ghanees voetbaltoernoo - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Middeleeuwse heksenjachten, Ghanees voetbaltoernoo - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Middeleeuwse heksenjachten, Ghanees voetbaltoernoo

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

18 November 2013 | Ghana, Tamale


Op dinsdag 12 november een ‘normaal’ dagje gehad. ’s Avonds in het kantoor gegeten… Suweiba’s heerlijke recept noedels gebakken in ei met groentes (ongeveer het enige gerecht waar ik naar kon uitkijken). We hebben heerlijk zitten smullen met alle vrijwilligers en de avond uiteindelijk afgesloten met de film kick ass 2. Film slaat nergens op, maar hij was wel grappig. De volgende dag begon het Ghanese voetbaltoernooitje. Het voetbaltoernooi wat ik me herinner van de basisschool was op een woensdagmiddag verschillende wedstrijden spelen achter elkaar en in de avond rond een uur of vijf is de prijsuitreiking. Ofcourse This is Africa.. Iets wat wij op een woensdagmiddag regelen trekken ze hier heel de week voor uit. Zo hadden de meeste kinderen maandag en dinsdag voetbaltraining en waren een paar leraren aan het coachen. Op woensdag begon het ‘echte’ voetbaltoernooi. De kids active school werd vertegenwoordigd door een meidenteam en een jongensteam. In plaats van een gepland dagje werken in de keuken, stond ik juichend, zingend en gek te doen achter het goal om de teams aan te moedigen, haha! Het jongensteam won met 1-0.. bij een doelpunt renden we met alle supporters het veld op schreeuwend juichend naar het team.. je kunt begrijpen dat het wel weer vijf minuten duurde voordat de wedstrijd werd hervat, maar geniaal om te zien. Het meidenteam verloor helaas, maar ook geweldig om te zien, haha! Weinig techniek, maar zo hun best doen om de bal te krijgen en vervolgens een totaal verkeerde kant op te schoppen, haha.

Woensdagavond was het ‘weer’ nieuwjaar voor de lokale bewoners en hoe dat wordt gevierd! Bizar!! Het wordt het ‘firefestival’ genoemd, naar mijn idee het vervolg van de heksenjachten die werden gedaan in de middeleeuwen. Ik ging met mijn gastzusjes Hadijah en Shafawu, die hebben ervoor gezorgd dat we op afstand bleven en ik het overleefde, haha. Het begon met wat kinderen die babypijltjes afstaken en rotjes gooiden. Het eindigde in een mars met brandende fakkels van riet, veel gedans, gejuich, geschreeuw en geweerschoten. Mensen die voor je neus gewoon een geweer de lucht in houden en schieten, ik heb volgens mij minstens 10 keer een hartverzakking gehad. Rotjes die voor je voeten gegooid werden, haha complete chaos. Wij zijn voorzichtig thuis met kindertjes.. Hier lopen vijfjarigen met brandende fakkels te rennen en proberen ze ermee bomen in de fik te zetten. Wat een gebeurtenis om mee te maken.. Ze zijn zo gek als een deur hier door zo’n festival te houden en had soms echt het idee dat ze hier zijn blijven hangen en nog steeds vuur leuk vinden en niet wetende dat het gevaarlijk en behoorlijk pijnlijk kan zijn. Gelukkig heb ik deze gekte overleefd met dank aan mijn gastzusjes, haha! Heerlijk mijn bedje in om half 12, want ik was gebroken…

Donderdag stond ik weer met Diede op het voetbalveld. Helaas verloren de jongens in een wanhopige wedstrijd met 5-0. Verdriet… werkelijk waar tranen met tuiten. Als mascotte van het team voelde het als mijn plicht ze een beetje op te vrolijken. Na liedjes als If you happy and you know it en chi chi wa, werd het tijd voor het serieuze werk en kwam de peptalk.. Uiteindelijk heb ik ze maar even laten jammeren:P. De meiden waren al uit het toernooi, dus het was een kort dagje. Na al die zonuren, krijg je toch veel last van hoofdpijn en wil je wel een tijdje liggen onder een ventilator met veel koude drankjes. In de avond bizar lekker gegeten in de lodge.. Tomatensoepje, aardappelschotel met tonijnsalade en kip en vla met cupcake na.. I’m really back in the game, want ik hem toch weer zitten snaaien ^^. Vrijdag laatste dag van het voetbaltoernooi, eindelijk wil nu wel weer voedingslessen gaan geven, want de malaria en het toernooi kwamen er tussendoor, waardoor ik dat al even niet heb kunnen doen. De jongens hebben wederom verloren, maar dit keer geen grote hinderlaag, maar een mooie wedstrijd met een uiteindelijke 2-1 als uitslag. De avond doorgebracht met mijn gastgezin. Eerst een potje gevoetbald met Salaam, mijn kleine broertje van 7. Later was hij aan het tekenen, mooie gelegenheid om hem de kleurpotloden van tante Ger en Ome Le te geven. Blij dat hij ermee was, hij begon direct te kleuren en is uiteindelijk een erg mooie tekening geworden!

Het is alweer weekend!! Lekker blijven liggen tot 9 uur. Vervolgens het spelletje Annemariakoekoek geintroduceerd bij de kindertjes uit de compounds, geweldig vonden ze dat, haha! Daarna ben ik met mijn gastgezin naar het zwembad gegaan. Uiteindelijk gingen we met zijn zessen Salaah (18 jaar), Shafawu (18 jaar), Hadijah (12 jaar), Salaam (7 jaar) en Shakira (3 jaar). Voor shakira was het haar eerste ervaring met het zwembad. In het begin natuurlijk doodsbang, huilen en vastgeklampt aan mij. Beetje bij beetje begon ze het water leuk te vinden en liet e er zelfs koekjes voor staan om eerder het water in te kunnen. Aan het einde van de dag wilde Shakira er niet meer uit, haha! Ondertussen verdronk Shafawu ook nog bijna:P Zo was ze uitgegleden naar het diepe gedeelte van het zwembad. Ik was druk met Shakira, hoor ik Salaah opeens schreeuwen Angela, Angela.. dus ik direct naar haar toe arm uitgestoken. Gelukkig konden we er allemaal naderhand om lachen, haha! In de avond een drankje gedaan met de vrijwilligers bij Savannahclub.

Zondag ben ik met Esther naar een Ghanese kerkdienst gegaan. Wat een spektakel is dat (een gedeelte dan). Eerst moesten we ons voorstellen en toen begonnen ze met zingen en dansen. Een complete muziekband was aanwezig. Na een uurtje was het gedans voorbij en begon het gepreek en de bijbelstudie… Toen had ik het wel weer gezien, Helaas duurde het 2,5 uur, haha! In de middag wat gespeeld met de kids en in de avond uit eten gegaan met de vrijwilligers bij Mikes. Te lekker eten kun je hier!! Mushroom steak met patatjes, Jammieee!

Xxx
Angela

  • 18 November 2013 - 17:16

    Papa:

    Hoi angela,
    Goed om te lezen dat je weer full swing in de weer bent. Ook kun je nu weer een beetje aansterken met je schranspartijen, zodat er weer een beetje vet op de botjes gaat komen. Is wel zo praktisch als je weer terug in nl weer de harde wind moet kunnen weerstaan. Leuk om te horen dat ook de meegenomen goodies van pas komen en je er de kindjes een groot plezier mee kan doen. Je doet het hartstikke goed met de kids, je gaat het dadelijk terug hier zeker missen. Doe voorzichtig en blijf schrijven! Xxxx

  • 18 November 2013 - 17:30

    Renate:

    Met eten ben je met een inhaalslag bezig zo te lezen. Wat maak jij een leuke dingen mee zeg, langer blijven heeft toch ook wel veel voordelen. Het blijft leuk om je verslagen te lezen maar ik krijg dan wel het gevoel van terug te willen gaan want het komt allemaal zeer vertrouwd over, je ziet het voor je. Groetjes en liefs Renate

  • 19 November 2013 - 12:19

    Richard:

    If you have not been to Sajuna beach club , you have not been to Ghana !

  • 20 November 2013 - 16:43

    Tessa:

    Hee lieve An,

    Wat een leuke blog weer! Ik blijf het bijzonder vinden hoe erg je het naar je zin hebt daar, en ik had nooit verwacht dat je daar ook lekker uiteten kan haha. Super leuk al die feesten daar!
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 20401

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: