Happy Birthday to me! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Happy Birthday to me! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Happy Birthday to me!

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

22 Oktober 2013 | Ghana, Tamale

Voor mijn 21ste verjaardag in Ghana wilde ik ook graag trakteren op het schooltje voor de leraren en het keukenpersoneel. Zo heeft Ischmael, onze held en keukenprins van het weekend vijf taarten gemaakt voor Ben en mij (Ben was 18 oktober jarig). Op vrijdag hebben we getrakteerd op school! Alle leraren vonden de overheerlijke Hollandse appeltaart erg lekker. Sommige leraren snapten niet waarom we nou precies trakteerden (verjaardagen worden hier niet echt gevierd) en de kinderen dachten allemaal dat ik de dag erna wegging, ook zij vonden het niet logisch dat ik voor mijn verjaardag eten uitdeelde. In een aantal klassen begonnen ze uit volle borst de verlengde versie(ik wist helemaal niet dat het liedje zo’vervolg had met how old are you now… may god bless you now…) van Happy birthday te zingen. Ook kwam Sylvester met twee ballonenpakketen aanzetten voor de jarige jop en de bijna jarige jet(me=D). De ballonen heb ik gauw de lucht in gegooid, aangezien de kinderen als een stel hongerige leeuwen aan het kijken waren en ik bang was om omver gerend te worden door een stel ballongekken:p. De ballonen hebben het precies twee seconden volgehouden voor ze knapten. Verder is mijn hekje vandaag in gebruik genomen, ik ben zo trots als een pauw (en ik weet het is maar een hekje, maar het liep zoveel rustiger en gestructureerder in de keuken) ZOOO LEUK:D. Ook zijn Yvonne en John, de oprichters van de organisatie Vrijwillig wereldwijd aangekomen. Iedereen doet opeens ontzettend zijn best, alles is schoner en opgeruimder dan normaal, haha!Op het kantoor was het ook feest, zo had Esther slingers opgehangen en kwamen Ben en ik met de taart aan. Lekker smullen was dat! Ook kregen we een cadeautje van alle vrijwilligers, super lief! Voor mij set armbandjes, een sleutelhanger, een ghanees vlaggetje met alle namen van de vrijwilligers erop en een overheerlijke pringlesbus.. Blijkbaar moesten er nog koekjes bij zitten, maar Sem was de FUFU zo zat en had wat noodrantsoenen nodig, dag koekjes (nee hoor hij was ze vergeten, haha).

In de avond hebben we gegeten bij Swad. I’m almost a big girl.. dus voor mij de family pizza(niet zo gek kijken, weet je hoe bizar klein die pizza’s hier zijn.. en dat terwijl ik thuis in het gastgezin een bord zo vol als mijn papa’s schaal krijg opgeschept. Aparte verdelingen hierzo!) Heerlijk gegeten en gekletst met de vrijwilligers. Op naar het volgende feestje bij Sparkles. Hier was er een groep die traditionele muziek speelde (hoop djembe’s) en een dans groep. Geweldig om eindelijk die culturele dansen gezien te hebben. Bizar hoe die meiden hun billen kunnen shaken:O Ik wil ook zo kunnen shaken:O!! Rond een uur of 11 naar de rooftop toe om daar mijn verjaardag in te luiden. Een paar Ghanezen die we inmiddels bij naam en gezicht kennen en niet zo opdringerig zijn, waren er ook. Dit keer stonden we niet in de menigte en werd er dus niet van alle kanten aan je geplukt en getrokken. Kortom was het erg gezellig, om klokslag twaalf uur begonnen de vrijwilligers voor me te zingen en me natuurlijk te feliciteren. De Ghanezen vonden dit ritueel erg leuk, ééntje vond het zo leuk dat hij zelf direct maar de hele vrijwilligersgroep afging (niet wetende dat het alleen bij de jarige hoeft, waarschijnlijk wilde die dat niet weten). Ghanezen vieren hier niet echt verjaardagen, toch is er één traditie jogni/nochi (ofzo iets) zorgde er wel voor dat deze traditie mij niet bespaard bleef. Zo bracht ik de rest van de avond plakkend over mijn hele lijf, stinkend naar bier en zoete troep en met een bad hair look waar je u tegen zegt, doordat je op je verjaardag ‘gedoopt’ moet worden… Heerlijk dat bier, water en alvaro over me heen..

Drukke planning voor mijn birthday! ’s Ochtends vroeg wakker door dat kleine krengetje.. (hij lijkt ow zo schattig, maar beleef hem in reality en het is een draak die je je schoonheidsslaapje niet gunt..) Even uit de veren, maar het gezin zei niks en leek het niet eens te herinneren. Grrrr gaat het zo’n dag worden dacht ik.. Gelukkig waren daar mijn lieve vriendinnetjes van thuis. Eerste wat ik zie op facebook is een foto van de meiden en ‘Happy Birthday Angela.. Ja jullie gaven me echt een lach op mijn gezicht en even een AWWW- momentje dat ik zo blij ben met mijn vriendinnetjes die ik thuis heb! Verder al vele felicitaties, dus gelukkig het thuisfront herinnert het zich wel. Snel douchen en mijn haartjes maar lekker verwennen met een maskertje, na al die plakzooi in mijn haar gehad te hebben, was dat wel nodig! Zo nieuwsgierig als ik ben en zo trots als een pauw dat ik midden in de nacht nog niet naar de verstopte kaarten op Esthers kamer had staan zoeken, vond ik het wel tijd worden om ze op te eisen. Echter stuurde Esther me bruut terug naar mijn kamer en zei dat ik me eerst moest omkleden.. aangezien ik in mijn handdoekie rond paradeerde met mijn tulband op mijn hoofd. Nog geen minuut later kwam ze mijn kamer binnen met een verjaardagontbijtje. Dienblad versiert met ballonnen, keuze uit verschillende soorten beleg: pasta, jam, suiker, tonijn en appelstroop (ja mensen dit vind ik dus al luxe…) met een heerlijk koppie thee erbij. Daar lagen mijn stapel kaarten hoor, 15 stuks! Samen met Esther lekker zitten lezen en je snapt dat dat wel even duurde. Erg leuk! Kaartje van Paps en mams, zussies, vriendinnetjes, mijn buufies, Rob & Cora en de kids en Esther herself.. Erg verwend en leuk om te lezen, Thanks allemaal! Tijdens het ontbijt kwam Suweiba binnen en kreeg ik toch nog mijn ‘big mama happy birthday hug’, ook de kinders kwamen mijn kamer ingehold(terwijl dit normaal gesproken verboden terrein is) en gaven me dikke knuffels. Weer zo’n Awww-momentje haha. Na ons uitgebreide ontbijt en het vele geklets, moest ik me nog gaan haasten ook aangezien ik weer een taart moest ophalen bij Ischmael at the lodge. Eenmaal terug hebben we met de vrouwen uit het gezin een beauty dagje gedaan. Heerlijk gezichtsmaskertje en nagels lakken, voor de meiden hier leuk, nieuw en grappig en voor mij noodzaak, belangrijk en puur genieten.

Na het lachen en het gieren, omdat ze nu zelf eens salaminga’s waren, werd het voor mij en Esther tijd om de pannenkoeken te gaan bakken. Zo hebben we meer dan twee uur staan bakken in de keuken met als resultaat meer dan 60 pannenkoeken. Uiteindelijk bleek dit aantal dan ook nodig, aangezien het nieuws over de gemaakte pannenkoeken zich zo snel verspreidde dat de kinderen uit de straat het huis binnen kwamen rennen. Super leuk om dat te zien, haha! Voor het eten heeft mijn gezin nog gezongen voor me en daarna konden we aanvallen. Ook het gezin vond het erg lekker, maar vond vooral de appeltaart erg lekker! Dit hadden ze nog nooit op, dus was erg leuk om ze eens echte taart te laten ervaren… Na de feestmaaltijd zat het sfeertje er zo goed in dat Suweiba (onze gastmoeders) begon te dansen op de muziek.. Suweiba is hier toch wel diegene die de sfeer in het gezin bepaalt, dus het op tenen lopen was even voorbij en iedereen begon te dansen en te zingen. Geweldig om te zien en mee te maken, toch mijn eigen verjaardagsfeestje! De jongens uit het gezin waren ook zo bezig met mijn verjaardag, geholpen met slingers ophangen, gingen tekeningen met ze maken, ben wel twintig keer gefeliciteerd en ze bleven zingen voor me.. ZO lief en zo leuk dat ze eens meemaken dat je van een verjaardag een speciale en leuke dag kan maken! In de avond stond een mega concert gepland in het stadion (alweer), echter moeten we niet vergeten dat ik in Ghana ben en dingen lopen hier nou eenmaal anders. Zo werd ik een uur vantevoren opgebeld door bash.. Concert is gecancelled! GRRRR, Kutland, hoe moeilijk kan het zijn om iets te organiseren en het ook daadwerkelijk te laten plaatsvinden.. Blijkbaar heel lastig! Uiteindelijk even een drankje gedaan bij Savannah club met een paar vrijwilligers en Bash.

Kortom fijn om mijn leukerd, mijn ouders, mijn zussies, buufies en vriendinnetje weer gehoord en gesproken te hebben. Dagje was erg geslaagd, ben goed verwend en het was een verjaardag die ik niet meer zal vergeten !

Xxxx
Angela

  • 22 Oktober 2013 - 00:44

    Renate:

    Hoi Angela, wat een leuke verjaardag heb jij gehad, die zal je inderdaad niet snel vergeten,erg leuk allemaal. Jij maakt veel mee maar vooral leuke dingen, hier kan je lang op teren. Blijf vooral genieten, groetjes en liefs Renate

  • 22 Oktober 2013 - 08:57

    Ellis:

    Wauw Angela,
    Wat een super verjaardag heb jij gehad daar in het verre Ghana inclusief taart nog wel. Ik kan me voorstellen dat iedereen hartstikke enthousiast was!!
    Mooi dat het hekje al af is, Ben heeft er vast goed zijn best op gedaan, nu de "kippenschuur" nog ;-)
    Blijf lekker genieten van al het moois en leuks, het is zo weer voorbij.
    Liefs Ellis

  • 22 Oktober 2013 - 13:47

    Mams:

    He meissie, blij dat je een onvergetelijke verjaardag hebt gehad. Fijn dat je gastgezin zo betrokken is en dat je collega vrijwilligers je een leuke dag hebben bezorgd. Bedankt hiervoor luitjes Benieuwd naar de foto's xxxx

  • 23 Oktober 2013 - 00:14

    Katja:

    Hi Ang,

    Super leuk dat je zo genoten hebt van een bijzondere verjaardag in Ghana. Gelukkig heb je het er erg naar je zin en leuk om te lezen dat de kinderen zo genieten van je aanwezigheid daar en de lessen die geeft. Keep up the good work en voor je het weet zit je weer in je vertrouwde omgeving. Probeer te blijven genieten!

    Liefs,
    Katja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 20401

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: