Happy Salaahday: Van boerka naar bikini - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Happy Salaahday: Van boerka naar bikini - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Happy Salaahday: Van boerka naar bikini

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

20 Oktober 2013 | Ghana, Tamale

Dinsdag en woensdag was het hier vakantie. De moslims vierden hier Salaah of te wel het nieuwe jaar. Ook wij mochten deelnemen aan deze gelegenheid, zo waren de voorbereidingen getroffen zoals het maken van een rok(over de knietjes, want je zou hier maar wat vlees zien) en het hoofddoekje lag al klaar! Dinsdagochtend werd ik bruut gewekt door Suweiba met het bericht dat we binnen het uur naar de moskee zouden gaan. Shit, snel uit de veren, rokkie aan, schouders bedekt, hoofddoekie op( dit moesten we suweiba echter even laten doen, want dat konden wij niet. Ziezo echte moslima’s. Snel wat foto’s gemaakt, want ja ik verkleed me niet elke dag als Fatima en het is wel leuk om dat nog eens terug te zien. Hup, richting de moskee, de moskee bleek uiteindelijk een mega veld te zijn waar elke moslim uit Tamale zich ongeveer verzamelde. De mannen stonden voor op het veld (met als reden dat al die mannen afgeleid zouden zijn door het vrouwelijk schoon wat er rondliep..) en de vrouwen met kinderen stonden achter op het veld. Esther en ik, de moslimsalaminga’s trokken veel aandacht. We werden veel op de foto gezet en vooral de oude vrouwtjes waardeerden het heel erg dat we traditionele kleren droegen. Eenmaal op onze plek zaten we dan op ons matje, te wachten tot het gebed zou beginnen. Bloedje heet ook al was het om 8 uur ’s ochtends.. Logisch want thuis zou ik in een hotpants en hemdje erbij lopen terwijl nu elk stukje vlees bedekt was. Wij maar hopen dat het gebed geen duren zou duren in die bloedhitte, anders trokken we dalijk nog meer de aandacht door knockie te gaan. Het gebed ging gelukkig goed, ik was bang dat iedereen de beweging vrij snel zou uitvoeren en dat wij salaminga’s opeens als enige zouden staan in die menigte, terwijl de rest de grond kuste. Gelukkig gingen de bewegingen op het Ghanese tempo en hebben we het allemaal kunnen bijbenen. Ik denk dat het gebed zo’n 10 minuten duurden, dus happy dat we waren.. Hup weer de mensen massa in en richting huis. Overal zagen we koeien zitten, niet wetende dat die een paar uur later halal geslacht werden, bruut in stukjes werden gehakt en vervolgens de kop bleef liggen om de salaminga’s te laten gruwelen (zal wel niet de reden zijn geweest, maar toch). In plaats dat ze al die geiten hier afslachten, dat zou het verkeer, de dierenboel en de stank hier een stuk beter zijn geworden, maarja..

In de middag heerlijk gegeten bij het Swad restaurant met wat vrijwilligers. In de avond zou er een concert plaatsvinden in het stadion. Echter waren we vergeten dat dit Ghana is en viel het concert in duigen. Zo waren we er 9 uur en om 1 uur ’s nachts kondigde de organisatie na 4 uur wachten aan dat de artiesten niet waren komen opdagen vanwege een iets eerder gevallen regenbuitje. Op dit bericht hebben we dus vier uur zitten wachten, GRRR!

Ook woensdag was het nog Salaah. Dit keer gingen we niet naar de moskee één keer leek ns wel voldoende. Shamsia (mijn tante) was op de vroege ochten het vlees aan het klaarmaken, de koe die gisteren geslacht was, daar was ze nu de darmen van aan het legen en de vlees stukkies aan het schoonmaken. Bij het zien van de stukken vlees, was mijn maag wel redelijk van slag zo op de vroege ochtend. Dit vlees was niet echt te vergelijken, met de mooie stukkies kipfilet, biefstuk of varkenshaas die bij de Jumbo in de schappen ligt. Uiteindelijk wel in de middag een heerlijke maaltijd gehad met twee stukkies koe. Salaah waren we nu wel een beetje zat, dus in plaats van alles te bedekken, bijna alles uit! Lekker genieten van vrije dagje in het zwembad. Erg druk en erg grappig want er waren twee kanten van het zwembad, een diepe kant en hoe meer je naar links k=ging hoe ondieper het werd. In het ondiepe leek het wel een mierennest, zoveel zwarte ‘zwommen’ daar. De salaminga’s hadden alle ruimte in het diepe, eindelijk op het gemakje afkoelen en zonnen. De Ghanezen waren dit keer te druk met Salaah, dus wij konden een keer rustig onze gang gaan, zonder twintig Ghanezen die ons nakijken, zitten te lullen tegen ons en aandacht willen. Sem zat lekker te bieren in het zwembad en leerde zo een aantal ‘chille’ gasten kennen. Haha, echt de gangsters van Tamale ongeveer. Ene Dj Wakiki, spoort echt niet, maar moest wel om hem lachen en Sem had gelijk ze waren best chill en niet zoals de algemene Ghanees met salaminga’s omgaat. Tweede dagje Salaah was dus erg rustig en vooral even genieten!
Donderdag (17 oktober) was het echter weer tijd om aan de slag te gaan. Zo stond mijn les weer gepland en ging alles qua voorbereiding mis. Ik heb niet kunnen printen vanwege light off, vervolgens wilde ik dit op school doen bleek dat er een virus op de pc stond en die heeft mijn usb besmet.. Al mijn bestanden van school niet meer te openen, zowel de les die ik zou geven als mijn portolio van twee jaar studie, kortom KUUUUTT! Maarja hopen dat iemand het terug kan halen in Nl, want ik als nietsnut met de pc, ben al blij dat ik gewoon kan internetten en mijn verslagen kan maken. Veel moeten improviseren uiteindelijk, maarja het ging wel goed en had me wel voorbereid om de les door de stof door te nemen. Lesson three foodproblems in the world, zowel westerse voedingsproblemen (zodat ze ook wat kennis krijgen wat er in de wereld speelt), zoals eetstoornissen en obesitas werden besproken en ondervoeding. Echter wordt deze les in twee gesplitst, want de kinderen schreven erg langzaam. Dus volgende week ondervoeding bespreken. Ik heb toch zat tijd. Ook geregeld dat ik vanaf volgende week High school 1 les mag gaan geven. Erg kick en dus twee uitdagingen per week! De les ging goed, wat minder interactie dan de vorige keer, maar dat was op zich wel logisch aangezien het een moeilijk en nieuw onderwerp voor ze was. ’s Avonds heerlijk gegeten at the office!

Xxx

Angela

• 20 Oktober 2013 - 11:57

Tessa:

Haha Annie, leuk verhaal weer! Super grappig geschreven :) xxx

• 20 Oktober 2013 - 13:53

Sigrid.oosterbeek@gmal.com:

Hoi Angegela, wat is het heerlijk om jou verslagen te lezen, zou zo weer terug willen.
    Jij maakt wel veel mee, dat is het voordeel van langer blijven.
    Ga je nog naar een compound toe of blijf je zitten waar je zit, je bent wel lekker ingeburgerd in het gezin. Zie al uit naar je volgende verslag, groetjes en liefs Renate

• 20 Oktober 2013 - 21:46

Imke:

Hahaha moslima Angela, dat hoofddoekie stond je goed hoor op de foto!

• 21 Oktober 2013 - 23:07

Dania:

ciao Angela, hope you had a great birthday on saturday, i was in Rotterdam at the university, but it was actually quite pleasant to be congratulated by the colleagues :-)
    hugs from maaaaastricht! :-)\
    ciao, Dania