Grr, Rotfiets - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Grr, Rotfiets - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Grr, Rotfiets

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

15 Oktober 2013 | Ghana, Tamale

Donderdag 10 oktober werd ik wakker en besefte dat het nog erg donker was voor de tijd die het was. Het was 6 uur, net wakker voor mijn wekker, maar nog steeds moe en het liefst wilde ik blijven liggen. Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen ik de eerste druppels regen hoorde vallen op het dak. Die druppels werden al gauw complete regenbuien met flitsen en donders erbij. Kortom, Angela je mag wat langer blijven liggen. Helaas, mijn tweede dag douchen met de bucketshower.. dacht ik dat het niet erger kon, was het lights off dus moest nu zitten kutten met een bucketshower in het donker met nog steeds 20 terroriserende muggen om je heen.. Toch ging het al iets beter, het werd echt tijd om mijn haren te wassen, dusja kop in de emmer en shampoo’en maar! Ik had zelfs water over, ik word nog zuinig, haha! Rond 10 uur toch maar aanstalten gemaakt om naar het kantoor te gaan, toen begon het weer te regenen. De regen was ik nu wel weer zat, aangezien mijn voedingsles in het water dreigde te lopen, maar gelukkig werd het toch rond 11 uur droog en heb ik gewoon Madame Angela kunnen spelen. De les ging echt goed. Het onderwerp was Nutrients and labels. Ik had de hele week veel moeite gedaan om allerlei verpakkingen te verzamelen, waar voedingswaardetabellen opstonden. De kids lachten me dan ook vierkant uit toen ik met een weekendtas aan lege verpakkingen de klas in kwam lopen. Toch luisterde p6 erg goed naar me en na mijn introductie en peptalk over het niet bang zijn om engels te praten in de klas en ik ook in mijn broek schijt om les te geven in het Engels, kwam de klas redelijk los en kreeg ik meer interactie met de kinderen en ware ze erg actief in de les. Ze luisterden, dachten mee en waren enthousiast. Ze schreven alleen zo langzaam de aantekeningen over, dat ik hier niet echt rekening mee had gehouden.. waardoor de les wat uitliep. Dus dat is zeker een aandachtspunt voor mijn volgende les, maarja ik babbel nou eenmaal graag het klokje rond, dus dat is gewoon lastig. Na mijn les was ik zo happy en hyperactief, vond het zo leuk dat de voedingsles goed gegaan was en kreeg er echt energie van, haha! Na het schooltje moest ik mijn fiets maar even laten maken, want ik had deze de volgende dag nodig. Grrr meer dan een uur zitten wachten, omdat de fietsenmaker eerst een nieuwe binnen en buitenband moest kopen in de stad.. tsjaa dat hebben ze hier niet op voorraad. Toen ik terugkwam op het kantoor lag er wat leuks op mij te wachten. Het pakketje van Paps en mams waar ik o zo naar verlangde! Maskers, tijdschriften, deet, energiepoeders, liga’s, sultana’s en usbstick met films.. Ik kan er weer tegenaan de komende weken!

De volgende dag weer naar het schooltje.Ik heb mijn hekje weer een likje verf gegeven, even drogen en dan kan ben hem ophangen en kan ik de aanpak met betrekking tot de veiligheid gaan veranderen in de keuken. Ook heb ik even feedback verzameld over de voedingsles van Renske (vrijwilliger die ook wel erg nieuwsgierig was naar madame Angela voor de klas), zo stond e versteld van mijn engels, omdat ik in het dagelijkse leven zo stuntelig uit mij woorden kom, maar voor de klas vloeiend engels praat haha. Verder was ze erg enthousiast en positief, gelukkig! Mister Isaac, vond de inhoud ook erg leuk, maar vond dat ik meer de leraar moest uithangen (ik snap na het zien van zijn manier van lesgeven dat hij bedoelt dat ik meer op zijn manier moet lesgeven, kortom.. aantekeningen op het bord schrijven, letterlijk zeggen wat er op het bord staat, als uitleg en dan is de les voorbij..) Mijn manier van lesgeven, vind ik wat dat betreft leuker, interactiever en daardoor naar mijn idee (en ook die van wetenschappelijke onderzoekers) leerzamer, omdat kinderen meer onthouden door te doen. Weer een cultuurverschil waar je tegen aanloopt, maarja! In de middag ben ik met Esther meegegaan naar het project van Eveline en Jeanine op de NCS school. Deze school zit in een arm gebied en is geopend om ook deze leerlingen een kans te bieden om naar school te gaan en in de middag de kinderen van de straat te houden, door te knutselen en buitenactiviteiten mee te doen. Erg leuk om gezien te hebben, maar na zo’n dag was ik echt gebroken en was het tijd om naar huis te gaan. Echter kon ik mijn lol op.. Lekke band. GRR die fietsen hebben echt haat aan mij, haha! ’s Avonds hebben we met het hele gezin zitten kleuren haha! Esther had allerlei kleurplaten meegenomen en hier zijn we met zijn allen mee aan de slag gegaan. Voelde net of ik weer op de basisschool zat, haha!

Op zaterdag (12 oktober) heb ik heerlijk uitgeslapen. Ik werd kwart voor 7 wakker in plaats van de 6 uur waar Basit door zijn gehuil altijd voor zorgt. Weer naar de fietsenmaker, vrolijk groetend (niet gek die denk mwahahaha weer lekker geld verdienen aan die salaminga). Hierna zijn we naar het zwembad gegaan. Het was heerlijk weer (boven de 30 graden en strak blauwe lucht), dus heerlijke dag om lekker verkoeling te zoeken in het zwembad en te genieten van het zonnetje. Veel vrijwilligers waren op trip naar Bolga Tanga, maar Eveline en Jeanine bleven ook in Tamale. Ook kwam er een vrijwilliger van ontmoet Afrika naar het zwembad. Laureen heet ze, meisje van 17 jaar en voelde zich nog erg alleen aangezien ze nog geen enkele vrijwilliger had ontmoet! Dus eindelijk hollands contact voor haar haha! Erg gezellig dagje. Heb flink bijdehand kunnen doen tegen twee opgepompte ghanezen, die maar niet wisten wat nee betekende op de vraag op ik mijn nummer ging geven… Bij elke nieuwe vraag werd ik steeds bijdehanter.. Waar woon je hier? In Tamale. Waar dan precies? In een huis.. aanhouder wint, geen nummer gegeven en woonadres geheim kunnen houden. In de avond heb ik nog even bijgekletst en gegeten met Laureen bij het crestrestaurant. Erg lekker!

Zondag was een relaxed dagje, heerlijk film gekeken in bed en vervolgens klaargemaakt voor de lunch met Eveline, Jeanine, Mirte en Loes bij Swad Fastfood. Zo lekker, echt weer gesmuld haha! Het was de bedoeling om vandaag te gaan werken aan mijn verslag, maar was even echt niet vooruit te branden… waar ik mezelf dan wel weer toe gedwongen heb is de flinke waszak die ontstaan was, wegwerken.. Grr weer blaren op mijn vingers.. Nog 13 keer wassen en dan gebruiken we het aanknopje op de wasmachine weer! Och wat heb ik die geniale uitvinding hier leren waarderen! Lekker weekendje achter de rug! Ready, voor de nieuwe werkweek!!

Xxx
Angela



  • 15 Oktober 2013 - 01:26

    Renate:

    Hoi Angela, erg leuk om te lezen en je gaat als een speer zo te lezen, goed hoor.
    En je weet ook aardig de kerels uit je buurt te houden. Ik heb een aanbod voor een project in kameroen gekregen van iemand die daar een project voor gehandicapten heeft op gezet, en wie weet doe ik dat volgend jaar wel, heb er wel zin in. Maar heb ook een leuk project met oudere( hoor wie het zegt) in China wat mij ook erg trekt, ben al eens in China geweest en
    Dat was erg leuk en mooi, dus wie weet wat dit oudje volgend jaar gaat doen.
    Jij nog heel veel plezier en sucses, ik blijf je volgen. Doe bas de groeten.
    Liefs Renate

  • 15 Oktober 2013 - 07:35

    Marloes:

    Hoi Angela! Wat super leuk om al je verhalen te lezen, en wat maak je een hoop mee! Bijzonder om die cultuurverschillen van zo dichtbij mee te maken. Vind het echt gaaf wat je doet, geniet er van:). Liefs,, Marloes (Hema xd)

  • 15 Oktober 2013 - 11:24

    Rita Florusse:

    He Angela
    Ik ben echt superblij te weten dat je contact hebt gehad met Laureen
    ( Laureen had het ook al vermeld )
    Hartelijk dank hiervoor
    Laureen heeft op dit moment een speciaal plekje in mijn hart , ondanks dat ik haar helemaal niet persoonlijk ken
    Volgende maand komt er "versterking" voor haar
    Succes met je verslagen en je fiets !
    En de inboud van je postpakketje zal ik als TIP meenemen , ik had in gedachten mijn koffer al volgepropt met Liga/Evergreen e.d. , maar kan ze dus ook op laten sturen ------

    Groetjes aan Laureen

  • 16 Oktober 2013 - 17:27

    OPA:

    Hallo Angela.
    De verhalen met belangstelling gelezen,en vind dat je het daar ontzettend goed doet ondanks het gemis van alle luxe.Ook hoe je met de kinderen omgaat petje af,en ach die beestjes wennen wel aan jou blijven meppen.
    hier bij wil ik je gelijk maar gelukwensen met je verjaardag maak er een mooie dag van misschien kun je toch nog een feest maal in elkaar mixen in je super keuken.

    Groetjes van uit Brunssum

  • 18 Oktober 2013 - 10:17

    Bianca:

    Heeey zussie

    je verslag weer gelezen.
    en moet zeggen ben echt trote op je
    mijn lieve kleine zussie
    hier gaat alles zun gangetje
    mis je wel hor bij het eten
    en het samen lekker op stap gaan.
    je bent bijna jarig wordt je alweer 21
    en ook jij vlucht ervoor weg haha
    maak er nog een leuke dag van
    enne hou van jou
    kusss

  • 18 Oktober 2013 - 16:02

    Leo & Gerda:

    Hello Angela,
    Je reis verslagen heb ik allemaal uitgedraaid voor Gerda die ze met veel plezier ook leest want je schrijft zoals je het beleefd en dat maakt het bijna (met de getoonde foto's) alsof we erbij zijn.Je schrijft dat je al aftelt en 13 weken zijn nog best wel lang hoor maar als elke dag weer vol verrassingen zit gaat het ook nog sneller dan je denkt en zeker voor ons is het gek dat je op 24 augustus vertrekt en wij met je ouders in Duitsland zitten en nu is het alweer 18 oktober.
    Hier in Arnhem is alles wel oke hoor, ben zelf wel veel weg naar het Midden Oosten (Oman) om te werken en weet nu heel goed hoe het is om in hitte te werken want dat moet ik wel doen daar.Je hoort gauw weer van ons en.....het gaat je goed, kus en knuffel uit Arnhem.

  • 19 Oktober 2013 - 08:29

    Pim & Els:

    Hallo Angela ,
    Wij hebben je Reisverslagen gelezen en met Ups en Downs gaat het wel goed .
    Wij wensen jou een fijne verjaardag en nog vele gezonde Jaren.
    De hartelijke groeten Pim 7 Els

  • 19 Oktober 2013 - 08:40

    Leo & Gerda:

    Lieve Angela,
    Het is zatrdag 19 oktober de zon komt op en het beloofd een mooie dag te gaan worden, maar jouw dag is de dag dat je jarig bent dus daarom Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie en leuke dag van samen met de kinderen en andere stagiaires.
    Kus en Knuffel uit Arnhem namens tante Ger & Leo.

  • 19 Oktober 2013 - 10:31

    Marion:

    Hoi, Angela meid van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag gewenst.
    Groetjes en een hele dikke knuffel uit Berg aan de maas van Ron Marion en Rylana xxx

  • 19 Oktober 2013 - 14:34

    Marian En Thij:

    Hey Angela,

    Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat ze je vandaag in het zonnetje zetten daar.
    Het is natuurlijk leedvermaak maar ik moet bekennen dat ik vaak met een echte grijns achter mijn PC je verhalen zit te lezen. Ik zie sommige taferelen helemaal voor me, ongelofelijk wat je allemaal mee maakt.
    Van je luxe leventje thuis, met mooie kleren en make-up, een moeder die voor je wast en kookt, je eigen slaapkamer met spulletjes ben je naar het verre Ghana vertrokken waar hitte, veel stortbuien, agressieve muggen en kakkerlakken voortaan deel uitmaken van je dagelijkse leven.
    Korte nachtjes met blérende geiten, niet kunnen uitslapen door de krijsende Basit, droge douches in het donker, blaren van het wekelijkse handmatige wassen van je garderobe, diarree, malaria en zo kan ik nog wel even verder gaan.
    Gelukkig zijn er dan nog de weekendjes waarin je uitstapjes kunt maken, lekker kunt eten in de lodge, naar disco’s gaat waar je Ghanese mannen op afstand moet houden, lachen met de Ghanese kids op school en zelfs voor de klas staan en les geven in het Engels.
    Petje af meid, we hebben echt bewondering voor je. Wij wensen je een super gezellige verjaardag toe vandaag. Hou je taai en blijf gezond.
    Dikke kus Marian en Thij.

  • 19 Oktober 2013 - 17:38

    Piet En Plonie:

    Hoi Angela,van harte gefeliciteert met je verjaardag en een fijne dag.
    met veel plezier lezen ook wij de verslagen.
    Wat kan jij leuk verhalen wat je allemaal mee maakt
    Groetjes en een kus van plonie en piet.

  • 19 Oktober 2013 - 20:07

    Marcel, Fiet En Sebastiaan:

    Hallo Angela,

    Van harte proficiat met je 21ste verjaardag.
    Wat vliegt de tijd, voor ons werd je elk jaar weer 16.
    We hebben je verhalen gelezen alweer zo'n schrijfwonder, dat zit toch in de familie, Kevin schrijft ook zo'n mooie verhalen. Ook lezen we, dat je ondanks dat het af en toe flink tegenzat, je over het geheel een geweldige tijd hebt daar in Ghana. Gelukkig, en wat een ervaring , dat neemt niemand je meer af. Geniet er maar van en we hopen vele cadeautjes en een groot feest vandaag. Lekker gaan zwemmen is zeker een goed begin. Hier regent het weer.

    Heel veel liefs, groetjes en knuffels uit Limburg

    Marcel, Fiet en Sebastiaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 20401

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: