No water..?! Meet the bucket shower. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu No water..?! Meet the bucket shower. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

No water..?! Meet the bucket shower.

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

09 Oktober 2013 | Ghana, Tamale

Maandag was ik na de lange en inspannende nacht erg vermoeid e toch wel erg slapjes, dus heb ik besloten om beter toch wat te proberen te slapen en in de middag aan mijn schoolopdracht te gaan werken. Zo wil ik een schema maken met wat veiligheidsregels die nog niet nageleefd worden, een hygiëne schema en een schoonmaakplan, zodat het keukenpersoneel hier houvast aan kan hebben als ze het even niet meer weten. Helaas niet heel ver gekomen, omdat ik opeens ging verbinding meer had. Ik dacht shit mijn tegoed op mijn dongel is op.. Als de wiedeweer naar town gefietst, ondertussen eindelijk mijn eerste stuk watermeloen gekocht (MJAAAMMIE). Bleek dat heel vodaphone eruit lag.. dusja toen kon ik weer terug. ’s Avonds gegeten bij de lodge, uiteraard onze buikjes rond gegeten met een groentesoepje, pastaschotel en heerlijke salade en als klap op de vuurpijl APPELTAART. Echt mensen die Ischmael (de kok) is een man naar mijn hart… Zoals het vorige week niet goed ging bij het vinden van een taxi op de terugweg, ging het nu niet goed met het fietsen. Ik was overgehaald te fietsen naar de lodge door Esther, met haar geweldige compliment dat we dalijk weer geen taxi zouden hebben, dusja ik overstag en met 35 graden lekker 20 minuten fietsen berg op, Wat een feest! En dan heb ik het nog niet over het verkeer, de auto’s die op een centimeter langs je heen rijden en al het getoeter waar je hartverzakkingen van krijgt en dat is mede de reden waarom ik liever niet fiets in het donker, aangezien ik die wegpiraten dan ook niet makkelijk kan ontwijken.. Ik was nog geen minuut aan het fietsen met Esther, Sem en Renske en we worden een mega knal.. Ja hoor, heb ik weer KLAPBAND. Gelukkig kon Sem met twee fietsen fietsen en heb ik lekker genoten van het verkeer, terwijl ik achterop zat bij Esther.. Toch geluk bij een ongeluk.

Gisteren ben ik wel gewoon naar school gegaan en is het een erg leuke dag geworden. Het keukenpersoneel was weer erg bezorgd over mijn gevoelige maag, maar waren blij dat ik er weer was en erg nieuwsgierig naar de foto’s en de verhalen van het weekendje weg. Fatima, de schoonmaakster heeft meerdere keren gezegd dat ze me zo aardig vind en dat ze zo blij met me is en hoe ik ben.. Tsja een veer in je reet, zo op zijn tijd is best leuk en goed om te horen dat ze blij met je zijn! Na het werk in de keuken ben ik in de klas bij Madam Latifa gaan kijken. De kinderen waren eigenlijk nog een beetje aan het spelen en Madam Latifa, Madam Charity en ik zaten lekker te kletsen. Zo kwam Madam Latifa opeens met de uitspraak.. ‘een vrijwilliger heeft ooit tegen mij gezegd dat er in holland ook mensen zijn die niet geloven in God.. Is dat echt waar of gelogen?’ mmm, shit! In het begin is me door Bash aangeraden hier nooit een discussie over het geloof te beginnen, want dat worden dagenlange discussies. Tot op heden heb ik dan ook gezegd dat ik christen ben. Maarja als die vraag me zo gesteld word en ik ben al geen persoon die over dat soort onbenullige dingen kan liegen, tsja dan maar recht voor zijn raap. Dus ik uitgelegd dat er inderdaad in Nederland heel veel verschillende geloven zijn door de verschillende culturen in Nederland en dat er ook een groep mensen in Nederland wonen die erg nuchter zijn en niet geloven in god omdat er geen bewijs is van zijn bestaan etc. ik denkende dat ik het verhaal zo objectief mogelijk kan vertellen, stelde Madam Charity me al direct de vraag wat ik was (dacht dat die Ghanezen niet direct waren, maar schijn bedriegt..). Dus toen vertelde ik dat ik één zo’n mens ben die te nuchter is en er niet in geloof. Tsja in het begin schrokken ze hier natuurlijk van en zeiden ze dat ik moest bidden en ik zou wel vergeven worden, maar toen ik vertelde dat ik dacht dat mocht er een god bestaan hij het belangrijk zou vinden dat ik goed zou leven (aardig tegen omgeving, niet stelen, moorden, niet hypocriet) dat ie dan echt wel over zijn hart zal strijken als ik nooit gebeden heb of naar de kerk ben gegaan en dat ik er veel mensen in Holland zijn die wel geloven, netjes bidden en naar de kerk gaan maar niet hun medemens goed behandelen. Ze waren het met me eens dat ik in dat opzicht een goed mens was en snapten mijn punt. Pak van mijn hart, want ik had geen zin in een nog maandenlange durende discussie haha. Wel kick dat deze vrouwen zo openminded zijn! ’s Avonds Fufu gegeten.. uch, blij als het weer donderdag is en we lekker gaan eten op het kantoor! Na het eten even een gek momentje gehad met mijn broertjes Rushan en Moubarik.. zo hebben ze het dansje van Gangnamstyl onthouden en stonden we dit dus te zingen en te dansen in de gang. Haha, ga ie kinders wel echt missen als ik in de compound zit!

Vandaag ook een leuk dagje. Moet zeggen dat het vroeg opstaan voor het grootste gedeelte went, maar toch zou het heerlijk zijn af en toe wat langer te kunnen blijven liggen, maarja is met niet gegund, want de wekker gaat elke dag gewoon kwart over 6. Dan zou je denken, een goed begin met de dag begint met een heerlijk koude douche.. Niet dus. Geen water, geen druppel.. Niks, Nopes, Nada… Het gevolg.. Mijn eerste ervaring met een bucket shower. Voor de mensen die dit begrip niet kennen. Een emmer (normaal formaat die we thuis ook hebben) met daarin water en een klein speelgoed emmertje die je over je heen kan gooien. Tot op heden snapte ik de verhalen van Eveline en Jeanine nog niet.. Je gooit een emmer over je kop en je bent toch nat.. Nou echt niet.. Mijn emmer was al leeg en heel mijn haar was nog niet eens goed nat.. is maar goed da tik besloten had om mijn haren een dag later te wassen, maarja.. dalijk in de compound kan ik dat geen 2,5 maand zeggen. Ik had echt de slappe lach in de badkamer en verklaarde me op dat moment echt voor gek dat ik dit een hele lange tijd moet gaan doen, maar ook hier zal ik de handigheid in krijgen, denk ik.. hoop ik althans haha! En anders is het maar goed dat er hier geen spiegels zijn en worden er geen foto’s meer geplaatst:P. Uiteindelijk bleek in een heel groot deel van Tamale geen water te zijn, zo ook op het schooltje en op het kantoor.. Op het schooltje waren de keukenvrouwtjes in de bui ‘we gaan Angela overspoelen met woorden uit het dagbanli’.. dus ik heb wel wat woorden geleerd.. Het enige probleem.. Geen idee wat ze betekenen, want ze kennen geen Engels haha. Ook ben ik weer gigantisch hard uitgelachen, vanwege mijn exotische hollandse uitspraak, haha! Ben en ik zijn vandaag na schooltijd begonnen met het verven van de keuken. Onder toeziend oog van Bashiru, Masuru en Halil (kids van school en uit mijn klasje) heb ik mijn verfkunsten kunnen uitoefenen. Ook is mijn hekje bijna klaar en dat betekent mijn eerste echte verandering in de richting van meer veiligheid in de keuken:D Hij hangt nog niet, maar nu al zo trots:D!

Xxx

Angela

  • 09 Oktober 2013 - 23:26

    Renate:

    Hoi Angela,
    Je hebt weer goed je best gedaan op je blog, blijft leuk om te lezen. Je gaat goed zo te lezen en ja het keukenpersoneel heeft gelijk, je bent een leuke meid en ik bewonder je enthousiasme en doorzettings vermogen, knap hoor jij komt er wel.
    Ik heb ook nooit willen fietsen in Tamale en zeker niet in het donker, wil graag nog ouder worden en nog heel veel zien en doen.
    Liefs en groetjes van Renate

  • 10 Oktober 2013 - 14:21

    Mams:

    Geen make-up, haren met een rotje kammen en geen uur voor de kledingkast hoeven staan je moet s'morgens toch tijd over hebben. Je kunt best wel 5 min langer blijven liggen onder je klamboe. Meissie ik ben reuze trots op je zoals je het daar doet, ik blijf echter lekker hier en doe het je niet na. Xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 20404

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: