Madam Angela..?! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Madam Angela..?! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Madam Angela..?!

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

04 Oktober 2013 | Ghana, Tamale

Na een heftig begin van de week is het toch een erg leuke week geworden op een klein detail na. Op dinsdag 1 oktober heb ik lesgegeven aan P6. Een leerling kwam in de pauze naar me toe dat ze geen leraar hadden en vroeg of ik ze kwam lesgeven (ja, hier willen de kinderen graag les krijgen).. dusja ik na mijn werk in de keuken naar de klas toe, zaten alle kinders netjes hun boek RME (religious and moral education te lezen). Zoals ik altijd doe, even de boel op stelten zetten en alle kinderen renden naar buiten, want we gingen buiten even lummelen en voetballen. Geweldig vonden ze dat! Na het lange speelkwartier luisterden de kinders ook indrukwekkend goed toen ik zei dat we weer naar binnen gaan. Madam Angela die RME gaat geven.. Uiteindelijk viel het me mee om te geven.. Onderwerpen als de omgeving, hoe je ermee moet omgaan (want god heeft het gecreeerd en moet dus goed bewaard blijven), de taken van de mens. Zowel het christelijke geloof als het islamtische geloof werd besproken… Bij het christelijke viel het me op dat het heel neutraal was, je moet goed leven en in god geloven en bidden. Etc. etc. maar bij het islamitische geloof werd de man nogal geprezen, dat mannen de taken hebben om de creaties te beschermen en dat via de man je bij god kan komen.. tsja je zal wel begrijpen dat ik dit stuk wat vervormd heb en het aandeel van de vrouwen in het deel wat groter heb gemaakt. Tsja anders blijven ze hier in die vicieuze cirkel, dat vrouwen minder zijn.. Tijd om zo het heft even in eigen handen te nemen:p. In de middag geprobeerd te skypen, maar pff best een drama. Het beeld blijft stilstaan en het geluid blijft haperen.. GRRR!

Op woensdag is er niet veel bijzonders gebeurd. Ik heb na het werk in de keuken gekeken bij Mevrouw Latifa in klas p1. De kinderen moesten voor de klas de azonto dansen. Geweldig om te zien en die kinderen hebben het bewegen gewoon echt al in hun bloed zitten. Lekker shaken en gek doen en Madam Latifa maar met een stok rammen op de tafel om muziek te maken.. De volgende dag heb ik mijn eerste voedingsles gegeven. Het was eigenlijk nog een soort introductie, want deze les was bedoeld om meer inzicht te krijgen in het niveau van de kinderen en de kennis over voeding te peilen. Zoals verwacht zit er extreem veel verschil in de ene leerling kwam met de term ‘het is goed voor je’ terwijl de ander met het woord vitamines kwam. Maarja we gaan beginnen met het begin en alles wat ze dalijk meer weten is mooi meegenomen! De kinderen zijn alleen erg verlegen om hardop Engels te praten, dat maakt het lastig omdat interactie in de klas moeilijker gaat. Maarja misschien eventjes beginnen met een peptalk de volgende les, dat ik ook in mijn broek schijt om die les te geven in het Angels, maar dat je zo wel meer leert ofzo, haha! Na school gelijk door naar het gastgezin, de tijd om te wassen is weer aangebroken.. nog 15 keer dan kan ik de aan-knop op de wasmachine gebruiken (of beter gezegd mama, nee hoor das grappie(A) haha!). Ook is nu dat kleine detail van de minder leuke dingen aangebroken.. Toen ik voor de tweede keer ziek was, heeft iris die avond ontiegelijke klappen gehoord in de jongens kamer, waarna een kind krijsend.. ja niet huilend maar echt krijsend heeft liggen schreeuwen.. Iris was behoorlijk van slag, ook omdat het geen klappen waren, maar er iets gebruikt werd een stok, zweep of riem ofzo..:S We zijn er nu achter gekomen wie die klappen heeft gekregen.. Bij Rushan stonden de striemen in zijn rug, echt verschrikkelijk om te zien.. Net de zweepslagen die Kruimeltje ontvangt in het weeshuis alleen dan hier in realiteit.. Ik dacht eerst dat ik het verkeerd had gezien, het was namelijk heel snel dat ik er een blik op wierp, maar Iris had het ook gezien dus dat kan niet niets zijn geweest.. KUT vader, al hem is met een riem aanpakken.. Maarja uiteindelijk heerlijk gegeten in the office. Hamburgers met pastasalade en onwijs veel groentes (JAMMIEE). Ook is er weer een nieuwe vrijwilliger aangekomen. Sem, blijkt uiteindelijk een jongen en blijft drie maanden. Al één vrijwilliger waarmee ik kerst ga vieren hahah!

Op Vrijdag 4 oktober begon de dag een keer niet in de keuken. Zo had Madam Latifa aan me gevraagd of ik de kinderen uit P1 een Nederlands spelletje kon leren dat gedaan kon worden tijdens Physical education. Mijn ideeën waren verstoppertje (maar met 40 kinderen is de kans best groot dat je iemand niet vind en dat die vervolgens uren op zijn verstopplek blijft zitten, tikkertje en lummelen. Uiteindelijk toch maar gekozen voor Annemariakoekkoek, aangezien dit ook een groot succes bleek in het gastgezin! Hierna wel gewoon weer geholpen in de keuken. Vandaag was het de laatste dag van Iris, ze is gelukkig weer opgeknapt van de malaria en heeft nog even lesgegeven. Uiteindelijk had ze het geniale idee om ballonnen uit te delen. Er niet bij stilgestaan dat alle kinderen al klaar waren met de lessen en het dus niet meer per klas uitgedeeld kon worden.. Het gevolg, complete chaos en ballonnen gekte.. Ik heb nog nooit zo dubbel gelegen, haha! In eerste instantie zou ik Iris helpen met uitdelen.. Echter werd ik gek van de duwende, vechtende en schreeuwende kinderen.. Al gauw kwam Fatima de schoonmaakster me te hulp schieten.. Ik hield het voor gezien, dus al gauw werd Fatima achtervolgd door tientallen kinderen en lag op een gegeven moment de grond bedolven onder een hoop Ghanese kinderen. Ik stond veilig en keek op een afstandje naar de bizarre situatie. Ik had de slappe lach met Madam Latifa en kwam de rest van de tijd op school niet meer bij:P. Tijd voor het weekend. Weekendje weg naar Monkey sanctuary, Hand in Hand (opvang voor gehandicapten, want die worden hier afgestoten, omdat ze denken dat die kinderen vervloekt zijn of bezeten zijn door de duivel en naar de Kintampo waterfalls! Ben Benieuwd, maar heb er onwijs veel zin in!

XXX

Angela

  • 04 Oktober 2013 - 17:46

    Marilyn:

    Hiii angela

    Je schrijft zulke topverhalen! Zo leuk om te lezen!
    Maar zie ook vaker minder leuke dingen voorbij komen... Ze zeggen dat
    Het met cultuur te maken heeft maar het lijkt mij mega moeilijk dat mee te maken..:(

    Ik hoop dat je ondanks de mindere dingen het wel naar je zin hebt!
    Voorzichtig en have fun;)

    Liefs tim en marilyn

  • 04 Oktober 2013 - 22:17

    Claudia En Matthijs:

    Jeeeh, eindelijk mag je weer mee een weekendje weg ;-) heel veel plezier!
    Wij vinden het super om te lezen hoe je dagelijkse leventje eraan toegaat en dat je veel verschillende dingen doet en meemaakt. Hou je taai en ga zo door #trotsopjou!

    Dikke kus van Matthijs en mij Xx

  • 06 Oktober 2013 - 19:18

    Mams:

    Ja zo krijg je de leuke en minder leuke momenten mee. Knuffel en verwen Rushan maar met veel quality time. Ander leuk spel is schipper mag ik overvaren, doet het ook altijd goed.. Maar goed bezig hoor. Trots op je Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 20401

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: