So this is a rainstorm, a thunder and a lightning. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu So this is a rainstorm, a thunder and a lightning. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

So this is a rainstorm, a thunder and a lightning.

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

26 September 2013 | Ghana, Tamale

Vannacht (Maandag 23 september) pittig nachtje achter de rug, zo schrok ik rond vier uur wakker.. Dit keer niet van mijn gastgezin of van de ratten, dit keer was het weer de boosdoener. Ik heb werkelijk waar nog nooit, nog nooooit zulk weer meegemaakt. Dat terwijl ik dacht dat ik al best wat gewend was na al die jaren kamperen in Frankrijk met ook behoorlijk wat hoosbuien en onweer rondom het meer Lac de st. croix. Blijkbaar niet dus… ik ben geen bange poeperd, maar ik had toch echt graan de neiging gehad om me weer als een vijfjarige te gedragn en naar papa’s en mama’s kamer te rennen en lekker tussenin te gaan liggen. Helaas is dat wat ver.. en was ik nog niet zo bang dat ik op suweiba’s deur ging kloppen. Toch heb ik geen oog dicht gedaan, zodat ik zeker wist snel te kunnen ontsnappen mocht het huis opeens in lichtelaaien staan.. You never know! Het plan om naar het zwembad te gaan is dan ook lettelrijk in het water gevallen, want daar was het nou niet echt meer het weer voor. Ik ben ’s ochtends naar the office gegaan en lekker bijgekletst met een paar vrijwilligers over het weekend. Achteraf blij toe dat ik ziek was (ja blijkbaar zijn er voordelen), de trip was wat anders gelopen dan verwacht… Geen nijlpaarden gespot, niet in een boomhut geslapen, platte band met de auto en vast komen te zitten in de modder en er vervolgens niet meer uit komen.. Uiteindelijke ervaring buiten slapen, omdat de lodge te vies en te ranzig voor woorden was, schijten in de buitenlucht terwijl je aan de diarree bent, kikkers die je bespringen, terwijl je probeert te slapen en insectenbeten over het hele lijf.. haha!

Erna ben ik naar town gegaan heb ik wat fruit gekocht (om mijn weerstand wat op te krikken), heerlijke pringles gehaald (zin in zout en gewoon, omdat ik het verdiende) en tot mijn grote verbazing een blikje tonijn.. eentje die komt uit Thailand, dus waarvan ik zeker weet dat het niet net als de vissen hier al minstens vier dagen op een schaal liggen in een hitte van +30 graden. (Toch niet zo gek dat buitenlanders hier last krijgen van ziekte en een gevoelige maag..). Eenmaal klaar met mijn boodschappies besloot ik eens terug te lopen in plaats van de taxi te nemen… Al gauw blijkt dat er wel degelijk een verschil is of je met een paar salaminga’s loopt of in je eentje.. Ik heb werkelijk waar tijdens een wandeling van 15 minuten, 4 Ghanezen moeten afwijzen, weigeren mijn telefoonnummer te geven en vervolgens doorlopen.. Dat terwijl ik het toch altijd behoorlijk lastig vind om nee te zeggen of mensen af te wijzen, begin ik het hier goed te leren hoe ik Ghanezen moet afpoeieren.. weer een skill erbij!! In de avond heb ik weer heerlijk kunnen van een maaltijd in de lodge. Groentesoep gevolgd door gefrituurde aardappelen, gevulde tomaten, saté-groente spies en plantain (gefrituurde bananen) met als kers op de taart een heerlijke fruit cocktail, die ik maar gelijk gastgezin kakkerlakken zitten en die gedood worden met rugzakken! Hoeveel zullen het er nu zijn? Snel maar even een andere manier leren om kakkerlakken aan te pakken.. Inmiddels ook afscheid genomen van Renate, de oudste van de groep gaat alweer het nest verlaten..

Dinsdag 24 september begon de dag ook weer met regen. Helaas was ik al om vijf uur wakker, want onze kleine man Basit heeft het leuke ochtendritueel iedereen wakker te maken door zijn gekrijs gehuil en geschreeuw. Rond 9 uur werd het gelukkig droog en ben ik toch richting het schooltje vertrokken. Ik moest vandaag tenslotte mijn charmes in de strijd gaan gooien, zodat Ben wat klusjes gaat doen in mijn keuken.. 1. Keuken regenproef maken 2. Keuken verven 3. Hekje maken 4. Eventueel kippenhok maken.. Tsjaa als er een klusjesman is, zal ik hem werk geven ook! Nu nog even het financiële plaatje rondkrijgen met Sylvester en we kunnen aan de slag. Na mijn ritueel in de keuken, werd ik voor een klas met kinderen gegooid.. de leraar was er even vandoor gegaan, want ze had zelf les… Pfoe! Op dit soort momenten weet ik waarom de pabo niks voor mij is. Die kinderen halen gewoon een bitch in me naarboven, waarvan ik niet eens wist dat ik die kon zijn.. Met een inmiddels pijnlijke keel van het schreeuwen heb ik ze toch wat rekensommen kunnen laten maken. De lerares kwam terug, maar in plaats van een helpende hand te bieden.. pakte ze haar tas en ging een lokaal verder lekker lullen met een andere leraar. Die vrijwilligers fixen het wel even.. haha! In de middag heb ik de drie nieuwe vrijwilligers voor het eerst gezien Esther (komt drie maanden en verblijft vanaf vrijdag ook in mijn gastgezin, ze komt erg leuk over dus wordt vast gezellig!), Marieke en ..?even vergeten In de middag even met Ben en Esther naar de stad geweest. Wat eten gehaald bij de Melcon. Nog zoiets raars hier is dat je bij de kassa afrekent en een meter verder je bon moet laten controleren om te kijken of je in de tussentijd niks gejat heb. Vervolgens MOET je een tasje, ook al heb je iets kleins gekocht (en wij maar milieubewust bezig zijn in NL.. nou hier belanden al die zakkies op straat! Één mega vuilnisbelt hier, haha).

Vandaag (woensdag 25 september) ben ik weer in aanzien gestegen in de keuken. Zo nam ik ananas mee, dat word smullen!! In de middag moest ik er niet aan denken om weer voor de klas te gaan staan, dus ben ik gaan voetballen met wat jochies. Onder de indruk dat ze waren toen Salaminga twee keer scoorde.. haha! Ook heb ik een potentieel jij-gaat-met-me-mee-in-mijn-koffer jochie ontmoet. Hij heet Wajong, echt zon schattig teruggetrokken ventje… Hij was heel zachtjes aan het huilen in een hoekje, niet zoals al de andere kinderen die krijsend de aandacht trekken. We gingen een stukje wandelen en uiteindelijk even zitten. Al gauw kwam die tegen me aan zitten en knuffelen. Er verscheen zelfs een lach op zijn gezicht toen we het liedje ’If you happy and you know it’ gingen zingen! In de middag was het weer wasdag, geen blaren dit keer dus het gaat steeds beter!:)

XXX

Angela


  • 26 September 2013 - 20:15

    :

    Hoi Angela, leuk en zeer herkenbaar verslag, je schrijft leuk. Ik zit nu in Hans Cottage Botel en ga morgen naar het Kakum national park om over de enorme touwbrug te wandelen, ben benieuwd,het is hier in het zuiden minder warm, gewoon lekker. Er lopen hier krokodillen rond je mag ook allen wandelen met begeleiding, wel leuk hier is een heel mooi en rustig complex. Groetjes aan iedereen Renate, mis jullie wel want nu ben ik echt alleen maar vermaak me prima, mis het lachen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 20412

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: