Hygiëne…?! Wat is dat? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Hygiëne…?! Wat is dat? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Hygiëne…?! Wat is dat?

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

30 Augustus 2013 | Ghana, Tamale

Vandaag is het inmiddels alweer donderdag. Ik werd vanochtend zeiknat en klam wakker van het zweten. Lekker wakker worden dit, wat bleek… Ook de eerste stroomstoring in Tamale is een feit. Er was een flinke regenstorm en dat zal de reden wel geweest zijn. Vandaar dat de waaiers het niet meer deden en het nogal heet was geworden in onze slaapkamer. Maarja boeiend, inmiddels val ik toch al onder de Nederlandse begrippen stank, zweterig en vies. Hier in Ghana is het volkomen normaal om zonder make up met een knot op de kop in een losse oncharmante outfit met een wolk DEET om je heen rond te lopen. Ik ben dus helemaal geïntegreerd. Vervolgens een heerlijke koude douche genomen en inmiddels krijg ik het doorspoelen van de wc met een emmer water ook door. Het is allemaal even wennen, maar dat geeft niet ik zit hier nog wel even haha. Wat ik wel wennen vind is de omgang met het vieze water, wat je dus bijvoorbeeld niet mag gebruiken voor het tandenpoetsen. Kortom je loopt met je slaperige hoofd naar het kleine vieze (inmiddels vind ik het niet meer vies hoor) wasbakje met je tandenborstel, hopelijk kom je er terwijl je de kraan opendraait op tijd achter dat je eerst een zakje water moet pakken om je tandenborstel nat te maken en te spoelen. Echter is het al voorgekomen dat ik dacht Shit te laat, maarja ik ben nog niet aan de schijt dus het zal wel meevallen allemaal:p. Imke hierbij wil ik je waarschuwen, als ik terug ben uit Ghana zal ik je alleen maar harder uitlachen bij elke situatie waarbij jij IEWLLL roept. Je hebt geen idee wat echt iewll is haha, maak wel voldoende foto’s zal je vast leuk vinden haha. Ook was ik de eerste dagen erg positief ten opzichte van het aantal muggenbulten. Echter begin ik wat minder enthousiast te zijn, want inmiddels hebben de muggen me gevonden… Het valt nog mee, het aantal staat op 10 maar er zitten schijven bij die ongeveer mijn hele onderbeen bedekken. Was te verwachten, Helaas!

Ook vandaag hebben we weer gezamenlijk ontbeten. Echter hebben we alle tijd aangezien hier alles stil ligt als het regent(volgens mij smelten ze van water ofzo), mensen gaan niet werken, kinderen gaan niet naar school en wij gaan niet naar de projecten. Pas wanneer het stopt en het nog nut heeft, wordt er actie ondernomen en komt alles hier weer op gang. Erg grappig om te zien. Door de regen viel de planning (die hier in Ghana toch nooit aangehouden word of überhaupt niet bestaat) in duigen. De Djembéles stond gepland om half 10, wij waren er half 11, maar om half 12 was de leraar er ook nog niet. De meest geaccepteerde smoes voor te laat komen is hier, Tsja Ghanese tijd he.. Uiteindelijk was de Djembéles erg leuk en heb ik flink kunnen slaan op die trommel. Er hoorde ook een Ghanese dans bij het nummer dat we aan het leren waren, dus we hebben een van de leraren zover kunnen krijgen om te gaan dansen (hier was niet veel overtuigingskracht voor nodig, aangezien ze er al te graag me pronken met die losse heupen die ze hier hebben..). Dit was wel erg leuk om te zien hoor, haha wie weet ga ik ook nog wel een danscursusje volgen, maar eerst nog een beetje wennen hier en wat meer inburgeren. Na de les bleven we hangen bij de Kids Active Lodge. We moesten bij elkaar blijven, omdat vandaag de uitspraak van de rechtbank was over de verkiezingen (ze dachten weer dat er fraude was gepleegd, ofzo..). Uiteindelijk heeft de populaire partij toch hun winst toegezegd gekregen en werd er veel feest gevierd. De verwachte onrust was dus uiteindelijk uitgebleven, gelukkig. We zijn met Bash nog even door de stad gereden en zagen veel politiemannen, tanks, geweren en mensen van het leger op straat. Best gaaf om dat ook eens mee te maken!

Op donderdag eten alle vrijwilligers op het kantoor. Vandaag stonden er pannenkoeken op het menu met vers fruit. Erg lekker en ik proefde bijna geen verschil met papa’s pannenkoeken (sorry vaders:P). De avond hebben we heerlijk kletsend doorgebracht en ook zijn er al wat plannen gemaakt voor de komende weekenden! Morgen word ik als het goed is gebracht naar mijn gastgezin.. Ik ben erg benieuwd, maar ook dit is weer een nieuwe uitdaging. Take one step at a time. Eerst het guesthouse bij toontje (vrij luxe), toen het slaapvertrek op het kantoor (met douche en wc-pot), what comes next…? I'll let you know!

Liefs,

Angela

  • 30 Augustus 2013 - 10:58

    Imke:

    Fijn dat je zo vaak aan me denkt =D Haha, grapje! Ben benieuwd naar al je foto's, van de smerige dingen die je daar hebt haha, maar vooral van de schattige kindjes die je ziet! Succes met de reis naar je gastgezin vandaag !! X

  • 30 Augustus 2013 - 21:04

    Leo Van Werkhoven:

    Angela, we hebben je berichten al gelezen en blijven je volgen op deze spannende en mooie stage, groetjes en kusjes van Gerda en Leo

  • 31 Augustus 2013 - 20:10

    Mama:

    Hallo meissie, na een week vakantie zonder internet en telefoonbereik nu eindelijk je blogs kunnen lezen. Je verteld leuk en blij dat alles voorspoedig gaat. Op naar de next step xxxx

  • 02 September 2013 - 14:55

    Opa:

    Je verhalen gelezen ben onder de indruk er van dat is nog eens een avontuur och en die muggen over leef je wel flink meppen wil wel eens helpen.Ben benieuwd naar het vervolg en zal je met belangstelling volgen.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angela

Actief sinds 22 Mei 2013
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 20419

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Ghana

Landen bezocht: