Just a few days left… - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu Just a few days left… - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Angela Kranendonk - WaarBenJij.nu

Just a few days left…

Door: Angela Kranendonk

Blijf op de hoogte en volg Angela

21 Januari 2014 | Ghana, Tamale

Doordat we eventjes onder een steen hebben gezeten, liep ik achter! Deze blog hadden jullie nog te goed, haha! Op 11 januari werd het een dag lang reizen. Een dag lang met de trotro reizen wel te verstaan. In Kumasi moesten we overstappen, wat een stad! Onze koffers werden voordat we ook maar iets konden zeggen op de hoofden van vrouwen getild en wij moesten er achteraan rennen, want wisten niet waar we heen moesten. Gelukkig na even wachten in Kumasi vertrok ook deze trotro al snel. Hoe meer je naar het zuiden rijd hoe welvarender het word. Compounds verdwijnen en het worden steeds meer huisjes. Ook het verschil in klimaat is niet te missen want het rode zand word vervangen door heel veel mooi groen. Helaas door de welvarendheid en het gewend zijn aan toeristen merk je ook dat de mensen veel onvriendelijker zijn en zoveel mogelijk geld willen aftroggelen van Obruni’s (zo word je hier in dit gebied weer genoemd). Toch hadden we het dagje reizen wel over, want ’s avonds zaten we heerlijk te eten met een uitzicht over het strand en de zee. We overnachten bij Kosa beach resort, heerlijk relaxen en genieten.

De volgende dag na een heerlijk ontbijt (ze hadden gewoon muesli, vers fruit met melk:O!!!, dat smaakt behoorlijk goed na vijf maanden wit zacht brood met suiker als beleg te eten) zijn we richting het stadje Elmina gegaan. Een fort waar vroeger slaven verhandeld werden en ook de Nederlanders aan mee hebben gedaan. Erg indrukwekkend om gezien te hebben. Erna zijn we nog door het dorpje gelopen en toen vonden we het tijd worden om heerlijk aan het strand te gaan liggen. Ook in dit deel van het land vinden de kindjes je helemaal geweldig, al zijn ze wel goed in het volhouden van vragen naar geld. Toch blijft het grappig om die kinderen te zien spelen, creatief met flessendopjes, zonnebrand of met een kwal dan zijn ze wel een middagje zoet.
Op maandag zijn we richting Kakum National park gereden met twee tussenstops bij Hans Cottage Botel en the monkey sanctuary van een grappig Nederlands stel. Bij Hans Cottage kreeg Paul eindelijk de kans om te worstelen met krokodillen, want in dit resort hebben ze zeggen ze ‘vriendelijke krokodillen’. Toch bleven ze redelijk op afstand, maar hebben we wel eventjes een foto kunnen maken:)! Bij het monkey sanctuary waren er meerdere beesten dan alleen apen. Al deze dieren waren te zwak, verstoten of niet in staat om te leven in het wild en werden verzorgd tot ze wel weer het national park in konden. De eigenaar had een flinke babbel en leek twee druppels water op mijn tante Gerda, qua uiterlijk maar ook in haar doen en laten, bizar gewoon! Van hieruit werden we gebracht naar Kakum National park, wat bekend staat om de canopywalk (touwbruggen op behoorlijke hoogte). Echter hebben we eerst wat uurtjes moeten wachten, die Ghanese tijden daar wen je niet aan. Na zeker twee uur wachten kwam onze gids dan eindelijk en gingen we de canopy walk doen. Zo ging er ook een Indisch gezin mee met ons. Een man die met een koffer aan het zeulen was en zo door de bush bush moest, een vrouw die op haar hakkies liep en nou niet haar vrolijkste gezicht trok en een jong jochie. Ik weet niet hoe zij zich voorbereid hebben op de reis in Afrika, maar het was toch extra pittig voor ze met de koffer en de tocht op hakken. De canopy walk was leuk, op 40 meter hoogte een beetje rennen en springen op die touwbruggen. Na de walk liepen we naar onze boomhut waar we zouden overnachten. Ik in gedachten hebbende dat ik en Paul lekker in de buitenlucht samen zouden slapen, maar nee hoor. De nacht werd bruut verstoord door het gesnurk en het getetter van die indische mensen. Daar ging mijn romantische avondje =P.. maarja we hadden in de avond ook nog een nightwalk gedaan. Geen bijzondere dieren gezien op een Caterpillar en een duizendpoot na, haha! Wel bijzondere bomen gezien, die zich op verschillende manieren beschermen tegen dieren en echt een mega boom gezien van 350 jaar oud. Na geen oog dicht gedaan te hebben in de boomhut gingen wij er vroeg op uit, want om half 6 zouden er apen oversteken naar de andere kant van het park en als je niet kan slapen op dit tijdstip kun je tenminste nog iets zien. Alhoewel hebben we de apen meer gehoord dan gezien, maar absoluut een geslaagd dagje. Eenmaal terug in Kosa Beach resort hebben we even lekker kunnen bijslapen en weer genoten van het strand. Paul die weg is van de golven en wij daardoor eventjes op een rots gingen zitten waar de golven tegen aanknallen klonk leuker dan het was, haha! Had niet gedacht dat ik de golven zo sterk waren en mij volledig zouden uitkleden en zie dan maar eens op die rots te blijven zitten, haha dat was best een uitdaging.

Woensdag zijn we een dagje in Cape Coast gaan zitten. Ook het Oasis beach resort lag direct aan zee. Paul die met de golven aan het spelen was en ik intussen al drie keer half verzopen omdat de golven toch net wat te hoog waren voor mij=P ’s Avonds heerlijk zitten eten met veel vlees en hopisch shotjes, haha! Dit resort was de eerste die cocktails en shotjes schonk en dat was toch wel erg verleidelijk! De volgende dag gingen we alweer op weg naar Big Millies Backyard, resort wat bekend staat om het relaxte sfeertje met vele hippies die elke dag stoned rondlopen, maar ook met een heerlijk uitzicht op zee. Sem was hier ook nog, dus hebben even bij kunnen kletsen, gepoold ( waar ik natuurlijk baas in was NOT) en genoten van cultural dance en Ghanese muziek. Ons laatste nachtje was aangebroken..

De volgende dag alles ingepakt nog even geluncht en toen stond de taxi ons al op te wachten om ons te brengen naar het vliegveld. Een koffer met overgewicht, die ik tot drie keer toe heb moeten openmaken en spullen in mijn handbagage heb moeten stoppen, maar uiteindelijk gelukt. Toen was het wachten geblazen.. nog een hapje gegeten bij de Delifrance (die hadden ze gewoon in Accra) en hup het vliegtuig in! After 21 weeks, 148 days, it is time for me to go home!

Xxxx
Angela

• 21 Januari 2014 - 10:51

Renate:

Heerlijk verslag om te lezen, realiseer mij nu ook dat dit het laatste was wat ik vanuit Ghana te lezen krijg, het is nu echt klaar. Bedankt voor al je leuke en uitgebreide verslagen. Laat jij ook een boek maken van al je verslagen, heb ik gedaan en is best goed en leuk. Ik kijk al uit naar maart als we naar China gaan heb er zin in. Jij veel plezier en geluk in Nederland met je vriend, familie en studie. Groetjes Renate

• 21 Januari 2014 - 10:58

Nelly Van Rijnsoever (Imkes Oma):

Lieve Angela,

Heerlijk dat je weer gezond en wel terug bent in dit koude kikkerlandje. Ik heb echt genoten van al je leuke en spannende reisverhalen, waarvoor hartelijk dank.

Het zal niet makkelijk zijn hier de draad weer op te pakken, maar dat lukt je vast wel.

Groetjes en tot ziens bij Imke. xxxx

• 21 Januari 2014 - 14:50

Mama:

Blij je weer gezond en wel weer thuis te hebben. We hebben allemaal genoten van je verhalen het was net een boek dat je in een keer wou uitlezen en nu is het boek uit. Maar de herinneringen blijven zeker als straks je mooie fotoboek gemaakt is. Kun je altijd weer even terug naar jouw Ghana xxx

• 26 Januari 2014 - 15:49

Fienad@hotmail .com:

Ja hier eindigt het dan fijn dat alles weer goed is gekomen en je weer thuis bent,hopelijk ben je snel weer gewent waar moet ik nu mijn reacties kwijt.Daar hebben ze wat op gevonden, ze hebben mij op face boek gezet dat wordt uit kijken.

groetjes van je OPA